CVIČENÍ PRAKTICKÉHO ŽIVOTA

Praktická cvičení Montessori programu se zaměřují na nejzákladnější lidské činnosti. Děti se z počátku učí pravidla slušného chování, pravidla, která jsou nutná ke spokojenému soužití s ostatními osobami v jejich blízkosti. Základem je trénink koncentrace a ticha. Děti se učí mlčky soustředit nejčastěji formou nejrůznějších didaktických her. Praktická cvičení se zaměřují na nejzákladnější lidské činnosti, na péči o sebe a okolí, děti rovněž získávají senzorickou zkušenost hmatovou, vizuální a zvukovou. Jedná se o aktivity přesypávání, dělení materiálu, strouhání, míchání, zapínání, práce s vodou, praní, vaření atd.

SMYSLOVÝ MATERIÁL

Smyslový materiál disponuje specifickými vlastnostmi: každý materiál izoluje a zdůrazňuje určitou vlastnost předmětu, tím se dítě soustředí pouze na jeden konkrétní smysl, kterým danou pomůcku studuje. S pomocí smyslového materiálu lze procvičovat rozlišování, srovnávání, třídění a pojmenování.

ŘEČ A JAZYK

Dítě je samo vedeno od narození k užívání řeči. V určitém předškolním období mají děti zájem o písmenka. Jedná se o materiál, který u dětí rozvíjí předčtenářské dovednosti, na kterých budou později stavět v dalším stupni vzdělávání. Pro začátek psaní jsou vytvořeny materiály rozvíjející grafomotoriku, koordinaci ruky-oka atd. Pro budoucí nácvik čtení děti používají pomůcky a materiály, při kterých mohou vnímat rozdíly mezi písmeny více smysly.

MATEMATIKA

Děti se nejdříve setkávají s materiály, na kterých je číslům a jejich symbolům přidělována odpovídající kvantita (př. červenomodré tyče, krabice s vřeteny). Až po plném pochopení číselných symbolů a k nim odpovídajícímu množství jsou děti schopny bez nežádoucích efektů porozumět početním operacím. Pomůcky se zaměřují na rozlišení sebe a ostatního, vnímání délky, šířky a výšky, vnímání dimenzí, porovnávání velikostí a forem a experimentování.

KOSMICKÁ VÝCHOVA

Kosmem v tomto případě Marie Montessori rozumí svět kolem nás. Člověk je součástí celku, který chce analyzovat, třídit, pochopit. Kosmická výchova tak obsahuje všechny ostatní oblasti vědění člověka. Je obdobou toho, jak chápal svět J. Á. Komenský, tedy souvislost všech věcí, kontinuální celek a integruje témata světa kolem nás, živé i neživé přírody. Součástí jsou také dovednosti pohybové, hudební a výtvarné.